Lélek: Csak engedd el!

Vannak életünkben olyan szituációk, helyzetek, melyekben újra és újra azonos módon reagálunk automatikusan, gondolkodás nélkül, ezzel nagy fejtörést okozva magunknak utólag. Az első lépés ahhoz, hogy ezeket a berögzült mintákat elhagyhassuk, és magunk dönthessünk az adott pillanatban, hogy milyen választ adunk az adott szituációra, ahhoz tudatosítanunk kell azokat a helyzeteket, mikor automatikusan reagáltunk.

A reakció mögött mindig jelen van egy érzés, és egy gondolat. Ezek jeleznek valamit, segítség számodra, hogy rájöjj, mire is figyelmeztetnek. Milyen lemez forog újra és újra? A tiéd ez egyáltalán, vagy mástól vetted át korábban, és azonosultál vele? Segítségedre van ez még vagy korlátoz téged?

Ha már tudatosítottad magadban ezeket, lehetőséged van másik lemezt feltenni, olyat, amely támogat az életedben, és örömteli, felszabadító érzéssel tölt el, a korábbi fájdalmas jelzés helyett. Mikor felismered ezt az életedben, és minden alkalommal tudatodat leveszed a régi mintáról, és felteszed a saját új lemezed, megteszed a lépést a saját pozitív életed felé. Mikor már nem figyelsz többé rá, egyszerűen megszűnik létezni. Mikor tudatosítod, akkor pedig felszínre kerül és abban a pillanatban meg van a lehetőséged, hogy elengedd.

Az alábbi, Lester Levenson által kidolgozott Elengedési Technika abban segít, hogy addig a pontig éld át újra a kellemetlen érzést, amíg rájössz, hogy valójában te generálod az érzést annak alapján, ahogy értelmezed az eseményeket, és hogy te nem vagy azonos az érzéssel, nem vagy az érzés: “Én alakítom ki azt az érzést, hogy mérges vagyok” semmint hogy “Mérges vagyok”. Azzal, hogy elfogadod az érzést úgy, hogy akár érzed akár nem, mindenképpen elégedett vagy, el tudod engedni.

Ahhoz, hogy az elengedés állandó legyen, szükség van a mögöttes irracionális gondolkodás, feltételezés, döntés vagy szándék és annak a kijelölésére, hogy hogyan irányította ez az érzéseidet. Most, hogy az érzést eltávolítottuk, már nem fogja meghatározni azt, hogy hogyan látod a helyzetet, és az előbbi gondolatok “láthatóvá válnak”. A vizsgálat során világossá válik, hogy gondolkodhatsz másképp is erről, és láthatod másként a dolgokat, így hasonló körülmények között már nem kell kiborulnod, és szabadon viselkedhetsz, jobban igazodva a céljaidhoz.

Tudatosítani és elengedni

Elengedési Technika

Ez a legegészségesebb módja a bennünket emésztő érzések kezelésének. Mindannyian átéltünk már, hogy egy érzelmi robbanás kellős közepén voltunk, majd hirtelen elkezdtünk saját magunkon nevetni, mikor ráébredtünk, milyen értelmetlenül viselkedünk. Más szóval: tudatosak lettünk.

1. lépés: VÁLASSZ. Először is gondolj az életed valamelyik problémás területére – valamire, ami nagyon sürgős vagy ami miatt nagyon aggódsz. Ez lehet egy kapcsolat egy szeretett személlyel, szülővel vagy gyermekkel; vagy valaki mással; lehet a munkád, az egészséged vagy a félelemeid. Talán egy helyzet, amelyben vagy, vagy ami folyik a világban. Vagy talán egyszerűen az az érzés, amit most élsz át.

2. lépés: NEVEZD MEG az érzést. Határozd meg az érzésedet a problémás területen, vagy az aktuális érzést. Milyen szó jut az eszedbe? Pontosan ezt érzed? Ha nem, határozd meg egyértelműen.

3. lépés: KONCENTRÁLJ. Mi az, amit igazán érzel? Most lépj vele kapcsolatba. Nyílj ki, vedd észre az érzelemhez kapcsolódó fizikai érzést, hol érzed a testedben? Koncentrálj rájuk.

4. lépés: ÉREZD az érzést. Szándékosan alakítsd ki. Járja be az érzés az egész testedet és a lelkedet. Ha az érzés szomorúság, akkor lehet, hogy könnyekben törsz ki, ha düh, akkor lehet, hogy forrni kezd a véred. Ez jó – most van itt az ideje, hogy érezd magát az érzést.

5. lépés: MEGKÜLÖNBÖZTETÉS. Légy tisztában a saját magad – TE – és az általad érzett érzés közötti különbséggel. Amikor az érzést teljesen átéled és elfogadod, egy ponton tisztán fogod érezni, hogy az érzésed nem te vagy, így lehetővé válik, hogy elengedd az érzést.

Ha nem érzed, hogy el tudod engedni az érzést, érezd erősebben. Előbb vagy utóbb el fogsz érni egy pontra, ahol tiszta szívvel tudod mondani: “Igen, el tudom engedni ezt az érzést”.

6. lépés: TANULD MEG A LECKÉT. A legfontosabb eleme ennek az eljárásnak az, hogy leszűrd a tanulságokat. Amíg nem ismered fel, hogy mit kell megtanulni a negatív érzelmeidből, addig nem fognak véglegesen kioltódni, mert amíg a leckét meg nem tanuljuk egyszer és mindenkorra, addig mindig újjászületnek. Végül is a nagyon erős érzelmek üzenetek – tudatják, hogy valamit meg kell tanulni.

7. lépés: ELENGEDÉS. Mikor engeded el ezt az érzést? Előbb vagy utóbb képes leszel ezt válaszolni: “Hajlandó vagyok ezt az érzést most elengedni.” Engedd elmenni az érzést, egyszerűen bocsájtsd útjára, ha még nem történt meg spontán. Jó érzés elengedni – az összes energia, amelyet visszatartottál a testedben, felszabadul. Hirtelen csökken a fizikai és idegi feszültség. Sokkal nyugodtabb, békésebb, összeszedettebb, energikusabb leszel.

8. lépés: ELLENŐRZÉS. Érzed még bármennyire is az érzést? Ha részben még igen, csináld újra végig a lépéseket. Az elengedés gyakran olyan, mint egy kút – elengedsz valamennyit és még több bukkan fel. Egyes elfojtott, bebetonozódott, régóta raktározott érzésünk olyan mély, hogy számos elengedést igényel.

Mikor már belejöttél a technikába, néhány egyszerű mondatra leegyszerűsítheted: “El tudom ezt engedni? El akarom engedni? Mikor?” Használd ezt, amikor tudatára ébredsz egy kellemetlen érzésnek, és akkor is, amikor épp csak elkezded kialakítani az érzést.

Amikor már megtanultál elengedni, úgy találod majd, hogy gyakran már természetes, spontán elengedést eredményez pusztán az érzelem felismerése és a mindennapi életben fel fogod használni ezt a képességedet, aminek az eredménye stresszmentes test és lélek lesz.

Forrás: Peter Shepherd: A pozitív hozzáállás alapján